Finns också att nå:

Kontakta mig gärna här, eller via:








Tidigare månader:
Ämnesområden
open

TUR ’13 – Mindre men bättre

Home / TUR ’13 – Mindre men bättre

Förra helgen gick årets upplaga av Sveriges enda resemässa värd namnet av stapeln – TUR på Svenska Mässan i Göteborg. Trots ett fortsatt minskat besökarantal (både branschbesökare så väl som allmänhet) så var detta den bästa TUR-mässan på många år. I alla fall för oss som var på plats och representerade Gotland.

Till skillnad från de senaste åren så slapp vi, de svenska utställarna, förvisas till undanskymdheten på andra våningen och fick nu vår (rättmätiga?) plats i huvudhallen direkt innanför entrén. Jag anser personligen att det är ytterst logiskt att utställarna från hemlandet skall ha prominenta platser på “sin egen” mässa och nu blev så fallet. Mässans negativa trend innebar att man från arrangörernas håll kunde hålla plan 2 stängt och alla utställare fans mer koncentrerat på plan 1. Detta ledde, trots minskningen av besökare, att total intrycket blev en mer välbesökt mässa. För vår egen del så har vi inte haft sånt tryck i Gotlandsmontern på de år jag varit på plats för Gotlands och Gotlandsflygs räkning.

I år var jag inte med på “branschdagarna” då jag enbart var där för att sälja- & marknadsföra mot privatbesökaren så ‘speed dating’, seminarier och annat riktat till oss i branschen kan jag inte uttala mig om detta år.

Trots den fortsatta minskningen för mässan känns det som om de förändringar man gjort sen i fjol bara är av godo, men samtidigt undrar man hur länge mässor i traditionell form faktiskt har ett existensberättigande? Tiden då man kom till mässor för att få information och broschyrer är sedan länge förbi. Dagens resenärer ordnar mer på egen hand, och internet och mobilappar tar hand om en allt större del av informationsbehovet från den presumtiva kunden.

Blog Widget by LinkWithin
Share this post: Share this post with the world.
  • TimesURL
  • Gatorpeeps
  • Muti
  • Twitter
  • Posterous
  • Facebook
  • laaik.it