Finns också att nå:

Kontakta mig gärna här, eller via:








Tidigare månader:
Ämnesområden
open

Gotland Stockholm Business Summit #4

Home / Gotland Stockholm Business Summit #4

En något sen rapport från Gotland Stockholm Business Summit i måndags.

Efter några korta men intensiva veckor av planerande och ”raggande” av deltagare från både Gotland och fastlandet kunde vi konstatera att vi samlade en grupp med enorm övervikt från det Gotländska näringslivet. Således lades mycket fokus och en hel del diskussion på hur vi i framtiden ska agera för att få en bättre deltagarbalans. Allt ifrån ledtider, tajming, veckodag, inbjudnings/marknadsföringskanaler, tydlighet i budskap till mötesform var uppe till diskussion.

Dagen började med frukost i Clarion Hotel Wisbys fina matsal där nya och gamla bekantskaper strålade samman. Många hade dock träffats redan kvällen innan då Summiten egentligen startade under avslappnade former över en middag på hotellet med råvaror från råvaruproducerande medlemmar i Produkt Gotland.

Mätta och belåtna styrde vi stegen två trappor upp till spegelsalen där vi slog oss ner i en klassisk u-formad biosittning. Längst fram hade våra faciliatörer för dagen, Leif Josefsson och Sven Sandström, förberett med whiteboards med agenda och stödanteckningar för dagens upplägg.

Leif och Sven inledde med lite bakgrund till Gotland Stockholm Business Summit och redogjorde lite för bakgrunden till Business Summit och de tre tidigare sammankomsterna. Mötesformen som skulle användas under dagen kallas ”open space” men innan detta drog igång hade vi några enkla presentationsövningar i grupp för att få en känsla för vilken gruppdemografi vi hade för dagen.

När deltagarna gavs chansen att lägga fram ämnesområden fick vi välja på att diskutera, Almedalsveckan, Konferenspaket, Internationell marknadsföring i kombination (Uppsala/Visby), Hur ska summiten attrahera fler fastlänningar/Stockholmare i framtiden? och även en strategisk diskussion kring hur vi kan bli effektivare i vår närvaro på fastlandet (Gotland City stod som lite utgångspunkt här).

Mitt i det första passet passade våra lokala mediarepresentanter på  att besöka summiten. Deras artikel kan läsas här: HelaGotland.se.

Efter ca. 45 minuters ”open space” bröt vi grupperna för kaffepaus för att sedan återsamlas för revision. Efter revisionen var det dags för del 2 av “op”n space” och då ersattes några ämnen medan andra levde vidare för en andra runda. Ytterligare 45 minuter senare gick vi som grupp igenom ämne för ämne innan mötesdelen för dagen var till ända.

Nu stod det lunch på programmet, och temat med sponsrade råvaror från middagen kvällen innan fanns även nu på tallriken.

Hur själva samtalen fortlöpte och vilka punkter vi kom fram till lämnar jag till Leif Josefsson att redovisa på www.gotlandskastockholmare.se så snart han hunnit sammanställa all information och alla intryck.

Ett par slående saker från i måndags, förutom den låga närvaron från fastlandet, är vilken bred representation av branscher vi hade på plats, men samtidigt en stor majoritet av egna företagare i relation till anställda. Vidare var det, kanske föga förvånande, väldigt välrepresenterat från besöksnäringen.

Nu börjar arbetet med att planera nästa summit! Steg 1 blir naturligtvis att se över vad som inte fungerade i rekryteringen av fastlänningars deltagande.

Vill passa på att tacka alla deltagare och organisatörer/sponsorer för bra arbete, uppbackning och sponsring. Vår värd; Clarion Hotel Wisby i ett samarbete med Företagarna Gotland, Gotlandsflyg, Destination Gotland, Tillväxt Gotland, Produkt Gotland och Gotländska Stockholmare.

Mer information och bilder från dagen hittar du här: GotländskaStockholmare.se.

Blog Widget by LinkWithin
Share this post: Share this post with the world.
  • TimesURL
  • Gatorpeeps
  • Muti
  • Twitter
  • Posterous
  • Facebook
  • laaik.it