Finns också att nå:

Kontakta mig gärna här, eller via:








Tidigare månader:
Ämnesområden
open

Ryan Air vill köpa Stanstead

Home / Ryan Air vill köpa Stanstead

Det rapporteras i flera medier idag om att Ryan Air vill köpa flygplatsen Stanstead norr om London. Nog för att jag generellt sett är för privatiseringar av kommersiell näring, men är det så bra att man säljer ut en flygplats till en privat operatör? Att man leasar ut den kan jag förstå då man kan bibehålla kontrollen över hur den drivs och man kan ställa krav på kvalitet och framför allt behålla kontrollen över ”sloterna”. En ”slot” är en start eller landningstid.

Dessa ”sloter” är guld för flygbolagen, dels innebär varje slot att man kan genomföra en start eller landning, men de innebär också att om man äger rätten till den så hindrar man en konkurrent att använda den. Det finns förvisso regler som säger att om man inte utnyttjar sina ”sloter” med tillräcklig frekvens så kan de återkallas, men den processen är väldigt byråkratisk. Detta innebär att ett flygbolag som kommer över ett antal ”slottider” försöker skydda och behålla dem så länge det går.

Att man använder dessa ”sloter” på ett icke avsett sätt är ingenting nytt, det har pågått sedan avregleringen av flygbolagen och ankomsten av ”No frills airlines” på marknaden. Redan för sex år sedan så var det en stor diskussion om en försäljning av ”slottider” på Heathrow i London.

Flygtorget.se -2002:

Marknadsdomstolen i Bryssel ifrågasätter lagligheten i en nyligen genomförd försäljning av vissa slots (start och landningstider) på London/Heathrows flygplats. Det handlar om en affär där SN Brussels Airlines – konkursade SABENAS efterföljare – sålt attraktiva start och landningstider till British Airways och Virgin Atlantic. Resultatet har blivit att Virgin Express, som använde SN Brussels tider, nu vid starten av vintertidtabellen överger linjen Brussel – London.”

Nu var detta en extrem situation då det förelåg konkurser och handel mellan bolag från olika länder, men om rätten till en flygplats ”slottider” medföljer om ett enskilt bolag köper hela flygplatsen så lär ju ett flertal konkurrenslagar brytas. Eller? Ibland skulle man ha haft behov av lite juridiska kunskaper i internationell rätt.

Det som dock gör detta mer intressant är att alla (större) flygplatser i London drivs av samma bolag, BAA, och Ryan Air hävdar att de utnyttjar sitt monopol till att driva upp start och landningsavgifterna. Dessa utgifter är Ryan Airs största kostnad efter bränsle. Nu är ju inte flygplatsen till salu i dagsläget, men Michael O’Leary säger att “We’d be in like a bandit” om den blir till salu. Han säger i samma intervju i Daily Telegraph att han direkt kan lägga ett bud på två miljarder pund.

Daily Telegraph spekulerar i hur troligt det skulle vara att detta kan hända och konstaterar att om någon flygplats måste avyttras från BAA så är Gatwick en troligare gissning och att Ryan Air lär stå sig slätt i en öppen budgivning då säkert fastighetsjättar och investmentbolag från hela världen skulle vilja ge sig in i potentiellt mycket lukrativ affär när det gäller en av världens mest flygtäta destinationer.

Bara för att jag är nyfiken så skulle jag nästan vilja se en av Londons flygplatser till salu!

Blog Widget by LinkWithin
Share this post: Share this post with the world.
  • TimesURL
  • Gatorpeeps
  • Muti
  • Twitter
  • Posterous
  • Facebook
  • laaik.it
  • Plompe

    Nu är ju Stansted redan privat… BAA ägs av Fevorial

  • http://bylund.org Bylund

    Jasså, där ser man vad man inte vet ibland. Trodde 51% av BAA var statligt (även om driften är kommersiell).

    Tack för din input.

  • http://www.revenue.nu Bylund

    Nu börjar det röra på sig igen med försäljningar av BAA-flygplatserna igen…

    http://www.travelnews.se/Flyg/BAA-tvingas-salja-tre-brittiska-flygplatser/